Nye forældre

Når I har fået tilbudt og accepteret en plads i Tvillingehuset, må I gerne tage fat i vores pædagogiske leder Kirsten på telefon 51 73 82 36. Så finder vi en dag inden opstart, hvor I kan komme og hilse på.

Børn og forældre er forskellige, og derfor planlægges opstarten ud fra den enkeltes families muligheder og behov. Vi har en velkomstsamtale med jer, inden jeres barn starter, hvor vi får kendskab til og viden om jeres familie. Det er nødvendigt for os at kende jeres praktiske muligheder for fx at deltage i opstarten, men derudover skal vi også have indsigt i jeres familiesituation og jeres barns egenskaber, temperament, udvikling.

Nogle dage vil I opleve, at det kan være svært at finde tid til den gode snak, fordi der er travlt. Vi tilstræber, at I hver dag får en lille beretning fra dagen med hjem. Hvis der er noget mere alvorligt, så aftal med os, hvornår vi kan sætte os sammen og tale uden forstyrrelser. Jo bedre vi kan kommunikere sammen, des bedre forudsætninger har vi, for at imødekomme jeres bekymringer. Vi holder en 3-måneders opfølgningssamtale for alle børn.

Opstart i vuggestuen

Vi anbefaler, at I sætter en-to uger af til opstarten, men vi tilpasser os selvfølgelig altid det enkelte barn og er løbende i dialog med jer undervejs, så vi tager hensyn til individuelle behov.

Vi har endnu ikke en fast køreplan for opstarten, men I skal regne med, at det bliver nogenlunde som følgende:

De første par dage er I på besøg højst et par timer. Jeres barn bliver tryg ved rammerne og de nye voksne, mens du er der. Det er også her pædagogerne vil forsøge at skabe den første gode kontakt til jeres barn. I aftaler herefter med pædagogerne, hvad det næste skridt skal være. Hvis det vurderes at jeres barn er klar til at være alene den tredje dag, prøves det af i et lille kort tidsrum. På den måde fortsætter I med at udvide jeres barns tid i vuggestuen.

Du skal være forberedt på, at dit barn kan reagere med store følelser i perioden for opstarten. Det er en helt naturlig reaktion fra dit barn, som lige nu oplever en stor forandring.

Vi kommer til at modtage nye børn stort set hver mandag fra d. 1. august. I løbet af de første seks uger har vi startet stue 2 op. Det betyder, at der på hver stue er et mindre antal børn og dermed mere ro. Men det forventes selvfølgelig, at det kan blive udfordrende, at alle vores børn er næsten lige nye og måske kede af det. Vi vil bestræbe os på at skabe så roligt og trygt et miljø som muligt, i denne periode.

Opstart i børnehaven

Dit barn har helt sikket været tæt knyttet til de voksne i vuggestuen. Dit barn har for længst lært, at I kommer igen, når I går, og at det er trygt og rart at gå i daginstitution. Men selv om de har alt dette med sig, så skal vi respektere, at barnet skal igennem en opstartsfase igen.

Til velkomstsamtalen aftaler vi nærmere, hvordan opstarten skal forløbe, men afsæt gerne en uges tid til opstarten. Du skal ikke nødvendigvis være til stede i børnehaven, men du skal være tilgængelig.

Hvis du giver dit barn nogle korte dage i børnehaven, kan du også give dit barn en roligere start. Det gælder ikke kun de første dage i opstarten, men indtil dit barn er faldet godt til og virker trygt og glad for at være i børnehaven. Vær opmærksom på, at dit barn kan reagere med store følelser og have brug for at være tættere på dig, når I kommer hjem fra børnehaven. Det er en naturlig reaktion i de første måneder, hvor barnet skal vænne sig til nye ansigter, nye rutiner osv.